STOJ NA HLAVĚ – SALAMBA SIRSÁSANA

autor: | 29.04.2016 | ÁSANY | 0 komentářů

Stoji na hlavě s oporou (Salamba Sirsásana) se někdy říká král všech ásan. Při správném provedení se stává stejně stabilní jako Tadásana (poloha hory) a je možné v něm setrvávat několik minut. Zklidňuje tělo i mysl, uvolňuje napětí. Může zlepšit funkci kardiovaskulárního, respiračního, lymfatického a endokrinního systému. Posiluje nohy, paže a páteř a zlepšuje trávení.

Stoj na hlavě s sebou nese nezanedbatelná rizika, takže není vhodné provádění této ásany uspěchat. Prvním pokusům by měla předcházet opravdu důkladná příprava, při které se zajistí dostatečná síla ramen, paží i středu těla. Zároveň je vhodné protáhnout nohy.  Naše tělo musí zvládnout vypořádat se s vlastní vahou v podmínkách opačně působící gravitační síly, aniž by došlo k přetížení oblasti krku.

Zvýšené napětí v oblasti krku může vést k utlačení nervů a cév, které směřují z krku do paží. To se projeví mravenčením nebo znecitlivěním horní končetiny (syndrom horní hrudní apertury). Následkem nesprávného provádění stoje na hlavě může být také artróza horní části páteře (krční spondylóza). Při stoji na hlavě může dojít i ke vzrůstu nitroočního tlaku a problémům se zrakem.

V případě problémů s krční páteří, problémům se zády, vysokého krevního tlaku, onemocnění srdce, trombózy, aterosklerózy nebo zeleného zákalu je stoj na hlavě kontraindikován. Také by se neměl provádět během těhotenství a menstruace.

Přechod do stoje na hlavě se provádí pomalu postupným přitažením stehen a kolen k hrudníku a následným vytažením nohou vzhůru. Tento postup vyžaduje silný střed těla. Pozornost je po celou dobu zaměřená na zmírnění tlaku na krk prostřednictvím síly ramen a paží. Stoj na hlavě je užitečné vnímat jako rovnovážnou pozici na pažích s hlavou lehce opřenou temenem o zem.

Z hlediska bezpečnosti není vhodné ulehčovat si přechod do stoje na hlavě pomocí odrazu a vyskočení. Rovněž výdrž v nedokonalé pozici, kterou nám umožní opření se o stěnu, je značně riskantní. Za pocit pokroku v jógové praxi se v tomto případě platí zdravím.
Jóga není o tom, jak rychle zvládneme náročné ásany. Pravá jóga začíná všestranným sebepřijetím.

error: Content is protected !!